Monday, March 2, 2009

Upin dan Ipin


Jom kite kenal watak2 dalam cite ni..


Upin (Nur Fathiah Diaz)

Upin ialah abang kembar Ipin, cuma lima minit lebih tua. Dia lebih banyak bercakap dan selalunya mendalangi perangai kedua-dua kembar ini. Dia dapat dibezakan dari adiknya melalui sehelai rambut di kepalanya.



Ipin (Nur Fathiah Diaz)

Ipin ialah adik kembar Upin. Dia dikenali kerana tabiat berkata "Betul, betul, betul" sebagai tanda setuju begitu sahaja. Dia amat menggemari ayam goreng.
Upin dan Ipin merupakan anak yatim, seperti yang dipaparkan di episod 6 apabila mereka sekeluarga menziarahi kubur ibu bapa mereka.


Kak Ros (Noor Ezdiani bt. Ahmad Fauwzi [musim 1]; Ida Shaheera [musim 2])
Ros ialah kakak kepada Upin dan Ipin. Dari luaran dia nampak garang tetapi sebenarnya dia seorang kakak yang pengasih. Dia suka mempermainkan adik-adiknya jika berpeluang.


Mak Uda (Hjh. Ainon Bt. Ariff)
Mak Uda ialah opah kepada Upin, Ipin dan Ros. Dia berhati murni dan sering memanjakan Upin dan Ipin. Dia adalah bijaksanam mengenai hal-ehwal duniawi dan keagamaan.



Fizi (Ida Rahayu Yusoff)

Fizi adalah seorang jiran kepada Upin dan Ipin. Dia bersifat penuh keyakinan dan amat dimanjakan ibu bapanya. Kadang-kala dia kelihatan suka bercakap besar, tetapi sebenarnya baik hati dan mesra orangnya.


Ehsan (Mohd. Syahmid bin Abdul Hamid)
Ehsan ialah sepupu kepada Fizi. meskipun suka menyepi, cemerkap dan cerewet pasal gaya, dia tetap seorang kawan setia.


Rajoo (Kannan a/l Rajan)

Rajoo ialah seorang kawan karib Upin dan Ipin. Dia lebih tua lima tahun berbanding adik-beradik kembar itu oleh itu seolah-olah menjadi abang kepada mereka. Mereka bertiga selalu bermain bersama di kawasan kampung.


Mei Mei (Yap Ee Jean)
Mei Mei ialah seorang kawan karib dan juga rakan sekelas Upin dan Ipin. Comel dan disayangi ramai, dia selalu menjadi yang paling waras di kalangan kawan-kawannya.


Mael (Mohd Hasrul)
Mail ialah seorang rakan kelas Upin dan Ipin. Dia juga turut serta dalam kerja-kerja nakal adik beradik kembar ini tetapi gopoh-gapah dan sukar memberi tumpuan. Sepanjang bulan Ramadan musim kedua, Mael sukar hendak menunaikan puasa walaupun sudah cukup umur, tetapi dia juga membantu ibunya menjual makanan di Pasar Ramadan.


Jarjit (Mohd Syafiq)
Jarjit ialah seorang lagi rakan sekelas Upin dan Ipin. Meskpiun sebaya usianya dengan rakan-rakan sekelas yang lain tetapi suaranya garau seolah-olah dewasa. Dia selalu cuba turut serta dalam permainan kanak-kanak lain, namun setiap kali berlakunya sesuatu yang menyebabkannya tersisih.

Cikgu Jasmin (Pn Jasmin
Guru kelas Upin dan Ipin dan kawan-kawan di tadika. Di episod 9, dia didapati tidak berpuasa ketika bulan Ramadan atas sebab-sebab yang tidak jelas. hehe..

No comments:

Post a Comment